Generelt LCA: Ref- area og faste installationer

Hej community

Jeg har brugt RT LCA lidt og vil være helt sikker på at jeg forstår hvordan man skriver sit area korrekt, samt om faste installationer medregnes.

Mit projekt består af 6 blokke uden reference areas. 2 blokke er i et plan, 4 er i to plan. Bruttoarealet af stuen og første sal (minus areal over trappen) er 2166,5 m2. Jeg har opskrevet det som man kan se herunder på billedet. Er det korrekt?

Jeg ville også tjekke om det er korrekt at man ikke tager faste installationer som vask, toilet, køleskab, komfur osv. med i LCA beregningen. Skal man også mappe sine ventilations-, el- og varmesystem?

Mange tak på forhånd,

ELA

Hej ELA,

Tak for dit spørgsmål. Hvis du har regnet på dit areal og er kommet frem til de nævnte tal, så er det helt korrekt, sådan som du har skrevet det ind.

Jeg vil henvise dig til §455 i BR18: Bygningsreglementet §455, hvor det beskrives, hvordan etagearealet skal beregnes.

I forhold til dit andet spørgsmål om, hvad der skal medregnes i en LCA, kan jeg henvise dig til bilag 2, tabel 6 i BR18. Her kan du se, hvilke bygningsdele der skal indgå i beregningen. Jeg kan allerede nu svare, at sanitet som vask, toilet, køleskab og komfur ikke skal medregnes.

En enkel måde at håndtere ventilationsaggregater, afløb og vand på er ved at bruge standardværdierne. Disse findes i biblioteket. Indtil videre (der kommer snart en funktion, hvor du blot kan krydse dem af) skal du lave et manuelt input, hvor du angiver dit beregningsareal og kobler det sammen med standardværdierne.

Jeg håber, dette besvarer dit spørgsmål :slightly_smiling_face:

1 Like

Hej Lucas

Mange tak for hjælpen :slight_smile:

Hilsen Elvira